Guia Digital per a Professors, Pares i Mares

 

La Biblioteca Valenciana edita una guia digital per a pares i professors amb propostes per a animar a llegir

Guia digital per a pares i professors

La Biblioteca Valenciana ha editat una guia digital per a pares i professors amb propostes per a animar a llegir al públic infantil i juvenil que és el col·lectiu sobre el qual cal incidir més per a elevar els índexs de lectura a la Comunitat Valenciana.

“Llegir, tota un aventura” és un document pedagògic amb receptes pràctiques per a aproximar als xiquets a la lectura, amb reflexions que contagien l’entusiasme per descobrir les històries que narren els llibres. El que es pretén no són lectors per obligació sinó amants de la lectura.

Per això, la guia proposa un decàleg per a conquistar els xicotets lectors. Per als xiquets més menuts se suggereix que es compten històries i narracions orals a qualsevol hora i contes breus amb moltes il·lustracions. Quan comencen a llegir és important establir un horari fix per a la lectura (per exemple, un poc abans d’anar al llit), motivar la seua participació en la lectura preguntant-los com s’imaginen els personatges i interrompre la lectura del relat en un punt interessant perquè el xiquet la continue i propicie la curiositat.

Als xiquets que ja dominen la lectura cal donar-los l’oportunitat de triar els seus propis llibres, contar-los arguments de llibres per a seduir-los que s’animen a llegir-lo i proposar la lectura de clàssics en versions curtes. A partir dels 12 anys cal introduir-los en la vida dels escriptors amb anècdotes sobre com van escriure la seua obra, i intercanviar opinions sobre els llibres llegits.

Així mateix, la guia recomana que, a fi d’evitar que odien la lectura, cal evitar imposar als xiquets els gusts literaris propis, demanar-los que facen resums dels llibres, relacionar els llibres amb els deures, castigar-los sense televisió si no lligen i criticar-los el que lligen.

La majoria dels lectors han forjat el seu hàbit lector en el si de la família i, per això, s’incideix molt a fomentar la lectura en l’entorn familiar: els xiquets llegiran per imitació si veuen llegir a casa.

A més, es recomana que se busquen llibres que connecten amb les aficions dels fills i inclús amb els programes favorits de televisió, que es visite la biblioteca pública del barri i que s’incloguen les llibreries a l’hora d’eixir de compres

La guia destina capítols als contes, al teatre, a jocs relacionats amb la paraules, als clubs de lectura, a les fires del llibre i a les noves tecnologies. També enumera lectures i llibres apropiats segons l’edat dels lectors.

Drets dels lectors

Que llegir és un acte voluntari és l’eix central d’aquesta guia i, per tant, no ha de ser encotillat amb normes i deures; és més, el text recull els deu drets del lector, decàleg que s’inicia amb el dret a no llegir perquè ningú llig contínuament i es pot passar temporades sense llegir.

També preveu el dret a botar-se les pàgines que no s’entenen o que avorrisquen i el de no acabar el llibre perquè hi ha mil raons per a aparcar un llibre i totes cal respectar-les.

Hi ha dret a rellegir un llibre pel gust del retrobament o la repetició, dret a fullejar quan no es disposa de molt de temps, dret a la llegir en qualsevol lloc perquè no és tan important on es llig, i el dret a llegir qualsevol cosa, perquè, encara que es comence amb un ‘best-seller’ es pot arribar a llegir Balzac, Lorca, Clarín o García Márquez.

La guia reivindica el dret a llegir en veu alta perquè la comprensió del text passa pel so de les paraules, però també pel dret a callar-se, perquè un llibre dóna una companyia que cap altra podria substituir.

La guia “Llegir, tota una aventura” es pot consultar en la web de la Biblioteca en l’adreça: http://bv.gva.es/documentos/llegir_val.pdf